Smart speakers veroveren onze huishoudens

Sinds de komst van Google Home zijn smart speakers een welbekend begrip geworden voor de meeste smart home liefhebbers hier in Nederland. Smart speakers veroveren onze huishoudens namelijk in rap tempo.

Bovendien zijn ze inmiddels zo goed als overal verkrijgbaar. Niet alleen de grote webshops als Bol.com en Coolblue, maar ook winkelketens als Albert Heijn zijn begonnen met de verkoop van slimme speakers.

Maar wat is nou de werkelijke impact van smart speakers binnen de gemiddelde huiskamer van Nederland? Sterker nog, welke rol gaat deze innovatieve technologie spelen in de nabije toekomst? Dat en méér, lees je in dit artikel!

Smart Speakers Nederlandse huishoudens

De impact van smart speakers op onze huishoudens

Internationaal heeft de slimme speaker zich al behoorlijk bewezen. Vooral in de VS, China en Duitsland zijn de speakers binnen korte tijd razend populair geworden. Ook Nederland raakt langzamerhand in de ban van Google Home en Amazon Alexa.

Wat direct opvalt bij het gebruik van een slimme speaker, is dat de grens tussen online en offline lijkt te vervagen voor veel gebruikers. Zo wordt een smart speaker gezien als een persoonlijke assistent, die het dagelijks leven een aanzienlijk stuk makkelijker kan maken.

Wil je als gebruiker bijvoorbeeld snel weten wanneer de jumbo bij jou om de hoek gaat sluiten die dag. Dan stel je die vraag simpelweg aan de smart speaker. Je smartphone raadplegen hiervoor, dat is in dit geval dus niet meer nodig.

In principe zijn de meeste Nederlandse consumenten het al gewend, om vragen te stellen aan een product of elektronisch apparaat. Denk hierbij aan een laptop, smartphone, maar ook auto’s hebben tegenwoordig voice technologie aan boord.

Een onderzoek van ABN Amro laat zien dat 18 procent van alle Nederlanders, via spraakcommando’s hun smartphone bepaalde opdrachten laat uitvoeren. Dit gaat dan vooral over het versturen van berichten via Messenger en WhatsApp, of het aansturen van Siri, de voice assistent van Apple.

Het is waarschijnlijk dus een kwestie van tijd, voordat dit soort opdrachten ook aan de smart speaker gegeven worden. Deze verschuiving lijkt inmiddels al behoorlijk in gang gezet te zijn, omdat veel Nederlanders de functionaliteit van zo’n smart speaker toch wel kunnen waarderen.

Desondanks zijn het met name de eenvoudige taken en opdrachten, die door het grote publiek de meeste waardering krijgen. Zo gebruikt 84 procent van de consumenten hun smart speaker voornamelijk voor het afspelen van muziek.

Deze functie behoort samen met het voorlezen van het weerbericht en het instellen van timers/herinneringen, tot de meest gebruikte mogelijkheden van een smart speaker.

Smart Speakers Sonos, google home en jbl link

Wie maakt gebruik van voice technologie?

De doelgroep voor smart speakers is breder dan je in eerste instantie zou denken. In principe kan natuurlijk iedereen gebruik maken van deze technologie. Toch blijkt uit onderzoek van Reuters dat slimme luidsprekers het meest populair zijn bij personen tussen de 35-44 jaar.

Datzelfde onderzoek toont trouwens ook aan, dat veel ouderen en gehandicapten van de speakers gebruik maken. Vrij logisch ook, omdat je in principe alleen je stem hoeft te gebruiken, om bepaalde informatie op te vragen.

Ook kinderen maken al flink gebruik van de slimme speaker. Zo laat je de speakers bijvoorbeeld een mop vertellen, liedjes zingen en kun je zelfs gratis spelletjes spelen met een smart speaker als Google Home of Sonos One.

Mogelijkheden van smart speakers

Elke slimme speaker maakt gebruik van voice technologie. Je activeert zo’n luidspreker dus door middel van spraakcommando’s. Vervolgens zal deze reageren met een passend antwoord op de door jou gestelde vraag.

Momenteel wordt het scala aan beschikbare mogelijkheden met de dag groter. Naast het afspelen van je favoriete muziek, kun je bijvoorbeeld ook al online aankopen doen, sportuitslagen opvragen en andere slimme producten in huis bedienen.

Bovenstaande is echter niet meer dan het topje van de ijsberg. Zeker wat betreft de functies en mogelijkheden van deze smart speakers. Bovendien komen er om de haverklap nieuwe commando’s bij, en zien we dat steeds meer bedrijven gebruik gaan maken van deze technologische hoogstandjes.

Voice technologie biedt nieuwe kansen voor bedrijven

De opmars van voice technologie biedt bedrijven allerlei kansen om hun service en diensten te verbeteren en verder uit te breiden. Mooie voorbeelden hiervan zijn de ‘voice assistants’ van Albert Heijn en PostNL. Deze werken prima samen met de slimme speakers van Google.

Zo heeft de assistent van Albert Heijn altijd wel wat inspirerende gerechten klaarliggen en vertelt deze bovendien, welke producten er op dat moment in de bonus staan.

Mocht je als gebruiker aan het wachten zijn op een pakketje van PostNL, dan vertelt de voice assistent van PostNL genaamd ‘Daan’ binnen no-time wanneer de bestelde pakketjes worden bezorgd

Ook is het mogelijk om te vragen naar de dichtstbijzijnde PostNL-locatie of brievenbus. Zo kun je als gebruiker het pakketje op een ander adres of moment laten bezorgen.

Dankzij zo’n digitale assistent krijg je dus snel en eenvoudig toegang tot deze informatie, die je normaal gesproken alleen handmatig zou opzoeken.

Andere bedrijven die hier ook gebruik van maken zijn onder anderen: Rabobank, Essent, ING, Transavia en KLM.

Smart Speakers veroveren onze huishoudens

De toekomst van smart speakers

Zoals hierboven eigenlijk ook al staat zijn het vooral de eenvoudige taken, die het meest gewaardeerd worden bij gebruikers. Waar dit precies aan ligt is nog niet helemaal duidelijk.

Wel heerst er nog altijd een gevoel van wantrouwen omtrent de privacybescherming van deze apparaten. Welgeteld 41 procent van de gebruikers maakt zich hier nog steeds behoorlijk zorgen over.

Kijkend naar recente aankondigingen van Google en Amazon, waarin wordt vertelt dat smart speakers in wezen een hele avond kunnen plannen.

Denk bijvoorbeeld aan het opvragen van lokale filmtijden, kaartjes kopen, een restaurant reserveren en zelfs een Uber-ritje kunnen inplannen. Dan is enige bezorgdheid over betalingen en de veiligheid van allerlei gevoelige informatie dus zeker wel gegrond.

Toch zijn het name de spraakbetalingen, die een stuk veiliger en makkelijker gemaakt zullen gaan worden. Zo kun je als gebruiker ook in de toekomst met een gerust hart je online aankopen blijven doen.

Daarnaast zal ook het verifiëren van je ID een belangrijk onderdeel gaan worden van smart speakers. Ontzettend belangrijk natuurlijk om allerlei persoonlijke gegevens te waarborgen.

Wat brengt het jaar 2020?

In 2020 zien we waarschijnlijk een stuk meer belangstelling voor de ontwikkeling van ondersteunende apparaten en accessoires van smart speakers.

Dit zal vooral gaan om een toename van producten, die wel kunnen communiceren met de smart speaker, maar niet dezelfde functionaliteit hebben.

Amazon is in dit geval bijvoorbeeld al goed op weg met een wandklok. Deze kun je gebruiken in combinatie met ‘Alexa’. De klok biedt ondersteuning voor de Echo-reeks van Amazon.